DSC01320

Det går framåt med blandaren, ett litet steg i taget. Nu står den på rätt plats, så nu är det ”bara” elen och ett tak som saknas. Elektrikern skulle förhoppningsvis ha tid i slutet av februari.

Klas har, i väntan på den kalvningstopp som blir i mars, gjort en port ut från kalvningsboxen till hisslogen för att lättare kunna hysa fler kor som går i väntans tider och samtidigt ha god uppsikt över dem. Just nu är det en väldig lågsäsong, med 52 mjölkande av 81. Det tänker vi utnyttja och passa på att rymma fältet ett par dagar. Fredag till tisdag blir det en tur till Italien.

DSC01319

En av damerna som går där nu är 1101 Bruna e Sale x Valon, som väntar sin fjärde kalv den 20 februari. Hon har mjölkat ca 11200 kg ECM de senaste 12 månaderna före sinperioden. Maxgivan för kraftfoder har varit 8 kg/ dag och totalt under laktationen landar hon på runt 2000 kg kraftfoder. Hon illustrerar med sin kroppstyp och juverexteriör vårt avelsmål – en ko som kan knöla i sig mycket ensilage och bete och leva gott på det och samtidigt hålla stilen i många år framöver. Bruna var på utställning i augusti, men varken hon eller husse är särskilt entusiastiska när det gäller sådant. Exteriör är i huvudsak en fråga om djur-och bondvälfärd.

Hennes dotter, 1249 e Vokke, kalvade in augusti med tvillingar och kvarbliven efterbörd, vilket gav henne en lite trög start. Hon har segat sig upp till 30 kg med 4,9 och 3,6, men än har hon inte haft någon ordentlig brunst. Vi får hoppas det hoppar i gång nu när hon fått upp ångan. Hon är bedömd med 81 i helhet, men hon har utvecklats väldigt fint sedan kalvningen, så vi hoppas att hon fortsätter så. Mamma fick 83 som kviga och 87 som tredjekalvare.

DSC01323

Jag har äntligen tagit mig i kragen efter juluppehållet och fått till ett par hårdostar att lägga på lagring. Jag sålde en ost som lagrats i sex månader förra veckan och den blev väl mottagen. Nu hoppas jag att en av grannarna kan se till även ostarna och inte bara innekatten när vi är bortresta 😉