Åke Hantoft Ösarp kalvmiljöKronoberg på busstur

Koklubben Kronoberg gav sig ut på årliga studieresan 4-5 mars . 55 deltagare och även i år fick vi komplettera bussen med extra bil . Först besök hos Arla Foods ordföranden Åke Hantoft . Den gården måste , samtidigt som det är en stor besättning med 500 kor , ta priset som bästa miljö . Kliniskt rent och välstädat överallt. Inte en flugskit eller dammkorn syntes till. Åke skröt själv med att de har Hallands bästa kalvmiljö. Jag tror det kan vara Sveriges bästa .

Så blev det galet stor festkväll på Hotell Erikslund. Bästa musik med DJ förstärkt med saxofonist .

Efter skön sovmorgon besökte vi Anders Olsson, tidigare ordf i Skånemejerier, och även ledamot av LRF Mjölk. Anders och fru Marita gillar SRB skarpt och har bl a köpt Christer Eliassons fina kor för utökning till 150 st. Nu 40 % SRB med bättre nettoekonomi än deras Holstein.

Självklart blev det tuff välgörande mejeridebatt på resan. Men det är vi vana vid i klubben, och fast vi är leverantörer till både Arla o Skåne så trivs vi jättebra ihop.

/ Birger Johnsson