Idag föddes den 1:a kalven efter den norska Skjelvan. Han är enbart använd pga att han är en spermvitaltjur. Här har det verkligen fungerat jätte bra med spermvital, och jag hoppas att det i framtiden blir mer utbrett. Norska tjurutbudet är ju inte så imponerande precis… 598 Belinda (Record-Isåsen) fick en pytteliten kvigkalv, och vi väntar ännu på den andra, för det ser knappt ut att hon har kalvat. Borde finnas nåt mer i den där stora magen, kan man tycka…
Gammel-Hilmas yngsta dotter,602 e.Record, fick en tjurkalv och han verkar vara blind! På båda ögonen. Tidigare genom åren har vi haft två kvigor som varit blinda på ett öga, så dom har ju fungerat ok ändå. Men helt blind verkar lite väl jobbigt. Han är efter Upton.
Tjurstallsskurningen fortgår, sakta men säkert. Försöker göra lite varje dag, det är ju rätt så slitsamt på nacke och axlar. Och sommaren kom! Isen for från sjön idag, vi tror knappt våra ögon. Skulle nästan kunna börja harva, men harven är på lagning efter maskinhallsraset… Nåja, ingen panik, men man är som sugen att komma igång. I år extra viktigt då vi påbörjar omställningen till eko.
Så mina vänner, med detta inlägg så tackar jag för mig på den här bloggen! 5½ år har gått och nu känns det som att jag kan ta ”pension”.. 😉 Nya förmågor tar över, förutom Anja och Elin kommer nu Hans Palmkvist att börja skriva. Fortsätt att läsa!

Ni som vill fortsätta följa oss på gården kan följa oss på vår facebooksida: Luttugården. Och självklart kan vi ju även höras på SRB-klubben på fb.
250 Hilma 003
Tack för mig//Viktoria