På stämmans sista dag besökte vi två fina SRB-gårdar

Först var det Vika norr om Borensberg, där Mats och Inga-Lill Johansson bedriver intensiv mjölkproduktion med ett 90-tal röda kor.

DSCF3688 DSCF3691

Mats har varit ansvarig för besättningen ända sedan han slutade grundskolan, och 1984 tog han över driften. Idag har han en deltidsanställd, Annika Wittberg och en F-skattare, Catarina Niemi, till sin hjälp. Koantalet har successivt utökats från 16 till närmare 100, de står i kortbås och mjölkas med 12 nyinköpta DeLaval MU450 med avtagare. Sinkorna går ute med gamla plansilon som ligghall. Småkalvarna går i en nybyggd kall hall med pulveramma och flyttas sedan till spaltboxar.Lagården är så automatiserad det går, och det tar ungefär åtta timmar per dag för en person att sköta om allt.

Korna utfodras med ensilage från tornsilo (två stycken, blandar skördar om möjligt), färdigfoder och koncentrat från Lantmännen. Produktion senaste 12 månaderna är imponerande 12300 kg ECM på två mjölkningar.

Mats och Inga-Lill har fått åtskilliga priser från både föreningen och klubben både för hundratonnare och för högsta produktion på yngre djur. De har haft sju hundratonnare de senaste åren, men just nu finns ingen i livet. Allra högst livstidsproduktion presterade 643 Prima efter 882 Torpane, som nådde 169 369 kg mjölk med 3,8 % fett och 3,2 % protein och belönades med Ulf Jonssons hederspris vid stämman i Halland 2014.

Inga djur har köpts till gården sedan 1991. Mats väljer tjurar själv ur det senaste utbudet från VikingGentics och fokuserar mest på produktion, ben och juver. Tjurar som gett bra resultat i besättningen är bland andra Nora Prästgård, Föske och Linné.

Därefter besök hos Tomas Carlsson, Ljusfall, Ljusfallshammar årets SRB-profil

DSCF3703

Ingen med SRB-kor kan väl ha undgått gårdsnamnet Ljusfall, och nu bjöds alla stämmodeltagare ett tillfälle att se denna välskötta besättning. Ägaren, Thomas Carlsson, har under sina 55 år som ansvarig för korna på gården och många år inom Östergötlands SRB-klubbs och SRB-föreningens styrelser odlat sitt stora intresse och kärlek till djuren. Idag driver han gården med hjälp av anställde Christoffer Lind och några olika inhoppare.

De 75 korna står i långbås i lagården från 1864. Ungdjuren går på ströbädd upp till semineringsålder och är därefter uppbundna. Avkastning senaste 12 månaderna ligger på 10058 kg ECM.

SONY DSC

Thomas har under åren köpt in en del intressanta kofamiljer när tillfälle har bjudits. En stor del av besättningen består nu av familjerna Orre, Virre, Pirpana och Putta som härstammar från gården Niemi i Finland Andra kofamiljer av betydelse är Ragnhild, Stella och Aslög.

Medelåldern i besättningen är hög och rekryteringsprocenten mycket låg och Thomas har vid flera tillfällen de senaste åren hållit auktion på kvigor, förutom en hel del förmedlade djur. Han har haft åtskilliga hundratonnare genom åren, den första var 140 Aslög efter Bo Nerlien, född 1971. För dagen fanns fyra mjölkande kor som passerat hundra ton, 460 Hjärtros e. Stöpafors som fick pris på stämman, 990 Ragnhild e. Jurist , 857 Orre e. Charlot som nu passerat 150 ton, och 1014 Orre e. Botans.

På senare år har Christoffer blivit mer delaktig i val av tjurar och sköter även semineringarna sedan flera år. Doser har under lång tid köpts in från flera olika avelsföretag.

SONY DSC