Vi har tydligen varit snälla i år också, för vi ”fick” en lite tidig julklapp för några veckor sedan. En ny minilastare!!! Den andra var som bekant VÄLDIGT trött vid det här laget. Men som med allting nytt så går ingenting smidigt, utan då det är en säkerhetsbåge på denna maskin och lite bredare hjul så var vi tvungna att såga upp öppningen in till kalvstallet för att kunna strö. Tog ca 1,5 dags arbete och många fula ord innan det blev klart och vi har fortfarande inte fått dit någon ny dörr, så nu står det halmbalar i vägen som ”dörr” så länge.

nya-minilastaren

Imorse hade det som inte får hända hänt- en kalv hade blivit född under natten och åkt ut med utgödslingen! Morgonmjölkaren hittade bara en ko som hade kalvat men ingen kalv någonstans. Maken ägnade 30 min att leta i kulverten efter en kalv utan att hitta den. Sedan hördes ett litet ”Muu” långt bort i kulverten (1,5 meter ifrån där gödseln rinner ut till stora brunnen) och där låg den stackaren totalt täckt i gödsel förutom en näsborre. De fick upp den och den ligger på återhämtning nu. Men den verkar rätt medtagen så vi får väl se hur det hela går.

kalv-i-kulvert

Annars så försöker vi komma i lite julstämning med julstäda och fixa allt (!) som behöver fixas innan det blir helg.