Ursäkta mitt obefintliga bloggande på sistone. Jag blev aningen veckovill under mina julmarknadsveckor och kom av mig i skrivandet.

Jag vill önska er alla ett riktigt gott nytt 2017.

Vi började året med något riktigt udda, ett rödsjukefall. En av förstakalvarna hade tappat mjölk sista provningen, hon har ätit lite dåligt några dar och var lös i magen för tre dagar sedan. I kväll kissade hon blod. Väldigt märklig tidpunkt på året. Vi håller tummarna att medicinen biter.

20161230_184003

Lilla Svea är efter tjuren 2909 Brutus (e.Björka x Peterslund x Flaka, en specialtjur jag valde ut framförallt för hans höga halter, men även positiva hälsa och starka ligament.) Kalven till höger visar att ”Valon-huvudet” aldrig försvinner, hennes morfars morfar är Valon. Mormor är 1190 Lilja, vår Championko från Sommarmötet.

På tal om udda så vill jag presentera den senaste medlemmen i mitt alldeles egna kosläkte Svea (mormor var mitt avgångsvederlag från gården jag jobbade på när vi bodde i Östergötland). I början av november var vi iväg på Jönköpings SRB-klubbs resa till Dalsland, och 1244 Svea, e. Gunnarstorp x Adam, passade på att kalva andra gången. Kalven låg ner när vi kom ut i ladugården på eftermiddagen och verkade pigg och glad. När jag sedan gick förbi kalvningsboxen en stund senare fick jag en liten chock. Höger bakhas var böjd åt fel håll, leden var böjd framåt. Man är ju lite oförberedd på den synen, så jag var tvungen att titta igen för att bekräfta vad jag egentligen såg. När hon sedan gick runt märktes det att även andra hasen var lite mjuk. Det händer nån gång om året att en kalv varit mjuk i kotorna på frambenen, men det brukar ju rätta till sig på några dagar. Vi bestämde oss för att avvakta för att se om samma sak kunde hjälpa i det här fallet också, hon var så otroligt pigg och matglad, så avlivning kändes absolut inte som ett alternativ. Efter fyra-fem dagar började det bättra på sig och tio dagar efter födseln var hon precis som hon skulle. I dag märks inga men över huvudtaget. Hennes mamma har börjat laktationen bra och har hittills ökat sina provmjölkningsresultat med  15kilo  ECM om dagen jämfört med i fjol.

Året framåt ser lovande ut. Vi har lyckats styra över en del av kalvningstoppen på våren till sommaren i stället, så det blir lite mer lagom flöde, ungefär på det antal vi satt upp som målsättning per månad.

20161230_183615

Vår kalvningslista med info om kalvningsdatum, tjur och kalvningsnummer. Smidigt och lättöverskådligt.