Nu har årets verksamhet börjat i mejeriet. I går och i dag har jag bakat ostkaka, förutom att baka ostkakorna till vårmötet på torsdag, hade jag äran att få bidra med två 2,4 kilos ostkakor till ett sjuttifemårskalas. Jag har även börjat fylla på lagret inför Adelövs påskmarknad nästa vecka.

I kväll hängde jag upp kotavlorna från senaste provmjölkningen. Bäst var 1211 Linda, vars ECM-stapel på drygt 55 kg stack upp strax över rutan på kotavlan. Sånt känns kul.

I helgen var jag och Klas och två till från Sverige i Finland på domarkurs som arrangerades av Finska Ayrshireföreningen. Instruktör var Duncan Hunter, Breed Manager (avelsledare), på Ayrshire Cattle Society i Storbritannien. Han gick igenom exteriörbedömning och hur man tittar på djur i tävlingssammanhang, hur man för sig som domare och hur man motiverar sina placeringar på ett koncist och positivt sätt för deltagare och åskådare. Han tryckte på att det stora målet med avel är att få en hållbar ko som fungerar felfritt hemma i ladugården, att du sedan tar dina bästa djur på utställning för att göra reklam för rasen är en bonus, samma resonemang som vi alltid har haft. Det var en mycket intressant kurs och jag skulle gärna se att vi kan få till en liknande kurs här i Sverige.