I morse hade vi ett telefonmöte inför årets Sommarmöte, vår lokala utställning, som i år hålls på Tenhults naturbruksgymnasium den 26 augusti. Vi diskuterade möjliga domare, sponsorer och priser. Kul att förberedelserna är på gång.

Efter det släppte vi ut de yngre kvigorna, ner till ungefär fem månaders ålder. En av dem lyckades dyka ut genom staketet, hon hade lite problem med bromsarna 🙂 Jag körde iväg tre sinkor till pappa, två utslagskor som tyvärr ska till slakt på grund av celler och en ko som får lite extra semester inför nästa kalv. Hon hade lite tjurigt med dräktigheten, men tog sig dräktig till slut. Hon är bland de bättre korna produktionsmässigt och juvret sitter fantastiskt fint även nu inför femte kalven, framjuvret bara fortsätter rakt bakåt från den djupa, rejäla kroppen.

Nu i kväll har vi kompletterat öronmärkningen på korna. Det var ett antal med bara ett och i något fall inget märke. Vi ska några dagars semester och det är en fördel om avbytaren vet vem som är vem när de ska lägga in kornas nummer i fodervagnen. Efter märkningen gick jag några varv bland kvigorna och fotograferade dem. Inte så lätt alla gånger, när de är lika intresserade av att titta på mig som jag på dem, men det gav mig möjlighet att pröva att ta min första kofie.

Vi hade mjölkhämtning i kväll och mjölkbilskvittot visade att vi hade fettrekord förra hämtningen på 4,92 %. Fortfarande ingen fart på gräset, men det lilla som är är tydligen riktigt skarpt.