Den som nån gång varit i Dalarna under midsommar vet att här firas det i varje by så även i Stumsnäs. Först samlas man i den östra byn och sen vandrar man hit till den västra eller som jag en gång hörde i kön på ICA den del av byn där det luktar koskit👍. Spelmän spelar och midsommarstången åker upp med hjälp av både infödingar och ”stockholmare”. Är man inte härifrån så är man ”stockholmare” per automatik😀 så är det.

Kvällen före midsommar ringde nån och talade om att våra kvigor va på rymmen, hagen ligger mindre än en km från centrum i Rättvik så det va att sätta fart. Ngr vänliga själar hade fått tillbaka kvigorna i hagen igen, något hade skrämt dem rätt rejält för tråden va av på flera ställen och det tog ett bra tag att laga. Hemma vid halv ett, tur att natten ljus☀️. Bygget igång igen, blev en veckas stopp då takplåtarna inte dök upp. Vi låg före i tidsschemat så nu är vi fas igen. De hade blivit klara med innertaket idag om det inte blåst utav bara den så de fick jobba med annat. Vi brukar börja med andra skörden under nästa vecka, så blir det inte i år så vi tänkte börja att sätta in inredningen då. Kommer nog att ta ett tag men en början är en början…..