I tisdags körde vi andraskörd. Skönt att ha det klart, vi tog med rajgräset med insådd också så det blev en rejäl skörd. Vi fick tio mm regn förra helgen, vilket förhoppningsvis ger goda förutsättningar för återväxt. Även höskörden, som i år av utrymmesskäl fick bli en hösilageskörd, är klar. I dag har Klas satt upp elstängsel runt en av åkrarna vi skördade i tisdags så vi ska kunna beta återväxten och även den blivande nyodlingen som ligger i anslutning till åkern. Det har varit full fart på gräset i naturbetesmarkerna så här långt, men det brukar ju börja stanna av lite grann så här års.

Jag hade marknad i Gränna i onsdags och i morgon har jag en liten lokal marknad på en gård utanför Adelöv. I dag har det varit full fart med ostkaksbak, dels till två beställningar, en till en fest och en till ett café, dels att öka lagret inför i morgon och till kommande marknader. Klas lillasyster hjälper mig i år igen. Som vanligt känns det skönt att få lite assistans så man kan öka takten lite extra under högsäsongen.

I kväll har Klas varit i väg en sväng med vår ko 1052 Majros till en gård i grannsocknen. Majros har varit halt ett tag. Då det började i samband med en brunst trodde vi det var till följd av något feltramp, men sen upptäckte Klas att hon hade en spricka i klöven. Som tur var skulle en kompis till oss ta ut klövverkare för att avhjälpa några hältor och då passade vi på att köra Drive in-verkning. 😀