Vi har ofta någon form av praktikant/arbetsträning genom arbetsförmedling och liknade ”arbetshjälpställen” som hjälper till med olika rutinjobb i ladugården. Det började för något år sedan och sedan har det rullat på, så när någon har slutat/praktikperioden har tagit slut så har vi (lyckosamt) nog ofta blivit kontaktade igen. Vi tycker dels att man kan hjälpa till med att olika personer med olika svårigheter/behov får hjälp/stöd med det är så klart en hjälp för oss också, när rutinerna väl sitter 🙂 Så det är alltid mycket jobb i början att introducera dem, men kan som sagt vara till stor nytta när det väl fungerar. Den här veckan började det en kille som ska språkträna svenska, han har jobbat med kor i sitt hemland och det märks verkligen att han tycker om djuren. Så jag hoppas på en fortsatt positiv utveckling.

Idag har vi veterinärdag, det är juvergenomgången. Tyvärr högre celler igen, 192 000 på provningen, men inte så många att kolla då de flesta med höga celler var våra kära staf. aureus kor 🙁 Jag var stressad när jag skulle skicka iväg provmjölkningen och glömde att fylla i kor som skulle dr undersökas med PAG, så det fick bli några ”manuella” dr undersökningar denna gång också. Tråkigt när det blir missar pga glömska! 🙁 De var som tur var inte så många som var aktuella denna gång dock.

Dagens papper

På lördag fyller Edvin 2 år, tänk att tiden går så fort!

Här kopplar han på harven 🙂