Vi klövverkar som sagt denna vecka för 3:e gången detta år. Vi kör alltid i februari, juni och oktober, i prinicip 3,5 heldagar, men sista halva dagen går åt för klövverkaren att tvätta och plocka ihop. Då har vi verkat 350-360 djur. Måndag, tisdag körde de 102 resp 104 kor per dag. Vi tycker att det är ett bra upplägg och absolut nödvändigt med 3 verkningar per år. Vi har ju en hel del akuthalta kor ändå som vi fixar själva.

Edvin tycker att det är spännande att titta på klövverkningen

Förra veckan hade vi Vila kvartalsavstämning med vår besättningsveterinär. Mycket är rätt sig likt, tyvärr, många kor behandlade för mastit (sommarens e-coli utbrott som sedan har fortsatt med streptokocker) och en hel del sjuka kalvar, både diarré och lunginflammation. De sjukdomarna går ju som bekant hand i hand också, så det är inte så konstigt. Kalvarna tror vi inte att vi  kommer så långt med utan att bygga ett nytt kalvstall men mastiterna är (återigen) det som vi måste fokusera på. Nästa steg i detta är att prova ett annat slags ”malet” sågspån att strö med, så det är bla inga småstickor som kan förekomma i det vi använder nu. Vår veterinär har 3 st andra gårdar som har bytt till detta och sett markant sänkning av celltalen. Nu är ju inte vårat problem celltalen i tank, men allt hänger ju så klart ihop. Så vi ska prova det under minst 2 månader för att se om vi kan se någon skillnad (hoppas, hoppas :). Fertilitetsstatistiken ser också bättre ut, mycket beroende på den att brunstpassningen nu fungerar bättre tror jag.