Efter drygt en veckas förkylning börjar energin återvända. I går morse var jag med ute och provmjölkade, en syssla jag alltid tycker är kul. Nu är det bara att vänta på foderanalyserna så vi kan optimera foderstaterna.

I dag har jag fått instruera vår eritreanske praktikant eftersom Klas är hos en kompis och är medhjälpare vid gjutandet av bottenplattan på deras nya gödselbrunn. Rengöring av kalvningsboxen, tomatplockning och påfyllning av saltstenar har stått på schemat här hemma.

I mejeriet är det lugnt så här års med en och en halv månads uppehåll på marknadsfronten. Jag hade tänkt ägna mellanperioden åt att färdigställa nya mejeriet, men ett i övrigt späckat schema och förkylningen kom i vägen, så nu får det bli omgruppering inför nästa vecka 🙂

Hälften av ungdjuren är inne nu och de sista kvigorna får komma in innan veckan är slut. Det finns fortfarande mycket bete kvar, men vi vill inte riskera att att tappa tillväxt på dem nu när vädret har börjat att bli sämre. De kvigor som är redan har kommit in har uppenbarligen utnyttjat betet väl, Klas brukar alltid tycka de ser lite små ut ute, men nu när de står i boxen är det tveksamt om vi kan ha så hög beläggning per box som vi räknade med.