Vi skulle provmjölka i söndags (känns som att jag alltid skriver om detta) och då vi har bytt ut hälften av alla mjölkmätare mot en nyare modell så är det så klart en annan provtagningsutrustning till dessa också. När jag och maken skulle montera upp dessa (jag skulle vara med och lära mig) så var ALLA slangar (sitter 2 st på varje provkopp) utom 2 st, sönderätna av råttor! Så vi fick ställa oss och byta allihopa, som tur var (och att vi hade någon slags gummislang som råkade passa) så hade vi börjat 1 timme innan det var dags för mjölkningen. Annars så gör vi det alltid när det är dags att börja mjölkningen.

Goda gummislangar enligt råttorna 🙁

Från förskolan så frågade de om bilder från  gården som Edvin skulle kunna berätta om. Jag mailade lite allt möjligt, mjölkning, kor vid foderbordet och foderblandning mm. Jättebra att andra barn får lite information om lantbruk tyckte jag. Tyvärr så verkar våran 2-åring (som vet väldigt mycket annars) tycka att foderlastningen var lastning av gödsel (!) så på informationssidan för förskolan så stod det att kossorna fick gödsel lastat och utkört på foderbordet. Jag fick snabbt dementera missinformationen 🙂

En av bilderna till förskolan av FODERlastning