Tänkte berätta om nånting som hände förra veckan. Bengt, Mikaela och jag var på Keenandagarna utanför Nässjö. Vi utfodrar med en Keenanvagn men är väl inte helt renläriga. Vi har väl vår variant på det hela. Bra föredrag och en riktigt rolig middag blev det. Dag två skjutsade vi Bengt till tåget då han skulle på nått med Växa i Uppsala. Vi kom i väg bra och allt gick bra tills vi kom till Filipstad, då ringer Bengt. Man kunde ju höra på andningen att nått hade hänt, karusellen stod still. Drivenheten ville efter 17 år inte jobba nå mer. En ny fanns i Växsjö, första tanken va jaha och var ligger Växjö hur långt är det dit då. En jäkla massa mil visade det sig….. Bengt ringde taxi Växjö som efter nån timme kunde köra upp den till en ”kompis” till Mickis som bor i Huskvarna.  Vi kom dit 10 minuter efter taxin, han hjälpte oss att lasta klumpen, tur man åkte Pick up. Styrde kosan hemåt, va hemma strax efter tre på natten sista milen sjöng vi säng säng säng. Väckte Bengt som hoppat på ett tåg och åkt hem, han hade hjälpt till vid kvälksmjölkningen. Hur mjölkar man då en karusell står still? Jo man tar in 18 kor i taget, mjölkar och släpper ut. Tar nästan dubbelt så lång tid och kräver 4 personer.

Han och en av de som jobbar här baxade dit den, en väldigt snäll och yrvaken elektriker fixade elen och till morgonmjölkningen snurrade den igen. Vi hade då varit på väg i nästan 14 h och åkt drygt 100 mil. Tog flera dagar för huvudet att komma på banan igen.

Här ber vi en bön varannan morgon att mjölken ska gå i tanken, ser ut som den nya blir klar att använda i början på nästa vecka. Har tagit längre tid än vi trodde.  Tankbilen kommer precis när vi vanligtvis är klara med mjölkningen och har man inte brottom så den hinner komma, då får man faktiskt i rätt mycket mer.