Idag var det dags för exteriörbedömning av första kalvare igen, vi gör det ca 3 gånger per år då vi är med i Individavel. Det var 24 st den här gången. Tyvärr skar någon ”drivande komponent”(som min make uttryckte det) i utgödslingen igår och det var väldigt svårt att laga . Blev inte klart förrän vid lunchtid idag, därav gödselmängderna i skrapgången. Ändå så blev det utgödslat med minilastaren igår 🙁

De kor som blev bedömda var rätt så jämna idag, faktiskt inget stolpskott som det brukar vara varje gång 🙂 men inte heller någon som var supersnygg (vilket ju hade varit roligt). Men det känns bättre att det är så än att man har alla på variationsfördelningskurvan 🙂 Idag hade Maria tagit reda på vilken som var fadern till alla (man ser bara ett stamboksnr i handdatorn) och det var kul att kolla på kon och sedan veta vem som var fadern direkt. Jag håller nämligen inte reda på alla härstamningar i huvudet, där går tyvärr min begränsning 🙁

Nu får vi bara hoppas att vi inte får några masiter pga av den trasiga utgödslingen, för annars så har vi haft väldigt få kor som behövt blivit behandlade senaste tiden. Och detta är en seger! Om det kan fortsätta hålla i sig så har vi kanske hittat nyckeln till vårat långdragna problem med återkommande akuta mastiter 🙂