Vi fick för ett tag sedan förfrågan från VikingGentics om vi ville sälja eller spola en kviga som var intressant avelsmässigt för embryon. Hon har nu blivit besiktigad och vi har tänkt att sälja henne. De ska från och med nu gå till Finland där de har utvecklat embryoarbetet ännu mer än i Sverige. Så henne ser vi inte igen när hon har åkt …:) Fick förfrågan om en annan kviga samtidigt, om vi ville spola själva (denna var Holstein) men när man tittade på hennes avelsvärden för mjölkbarhet så var det ingenting att satsa på. Så det stod vi över.  Den här veckan fick vi ännu en förfrågan på ytterligare en kviga, även denna röd, som Viking var intresserade av att köpa eller att vi spolar själva. Vi har ännu inte bestämt oss om vi ska säja henne eller inte. Vi har dåligt med spolverksamhet i det här området samt att det kostar en hel del pengar att hålla på med, (tycker vi) även om man får sk spolningsbidrag. Vi testade att lägga in embryon för nästa 10 år sedan med rätt dåligt resultat. Man blir lite påverkad av det också. Men vi får fundera över julhelgen hur vi ska göra med den sista kvigan.

2217 Stina blickar mot Finland

Nästa intressanta kviga…

Det är mycket med julklappar hit och dit, de egna till familjen och till anställda och andra som vi arrenderar mark av, gör affärer m.m. Men i år fick även företaget en egen julklapp eller rättare sagt personalrummet och de som brukar städa där (dvs min svärmor eller jag för de mesta) En robotdammsugare! 🙂 Så klart fungerade den dock inte- så det blev reklamation 🙁 får en ny nästa vecka. Maken var rätt frustrerad efter att ha försökt att få igång den i 2 timmar.