Det är under vintern som det ska vara så kallat lugnt på en gård med mjölkproduktion. Och det är det till viss del(maken jobba ca kl 05-17 bara, istället för kl 04-18/19 🙂 )  , men nu har vi startat upp med Lean (förra veckan), håller på och renoverar i ladugården och ska den här veckan (förhoppningvis) byta golv i vårat kök. Så som sagt, ny vecka-nya utmaningar. Två av personalen har semester dessutom och i förrgår var det en av tjejerna i ladugården som skurit sig i handen (hemma) så hon kunde inte jobba igår, men var tillbaka idag igen. Då är det tur att man har personal som kan ställa upp, göra om schemat och hjälpas åt. Men det blir rätt många telefonsamtal innan det är löst 🙂

Lean mötet kändes bra, vi hade en tolk som översatte till ukrainska så att alla kunde hänga med ordentligt. Det blir mest informations/utbildningsträffar i början, men vi kommer även att ta upp en del andra saker som uppkommit de senaste dagarna ang vem som ska göra vad under några moment under morgonpasset i ladugården.

Renoveringarna fortsätter, det blev lite hastigt och lustigt bestämt att vi även ska gjuta nya väggar och sätta in vattenkar på den andra sidan av ladugården i det äldre lösdriftstallet, ”bara” ett par veckors jobb till. Men det är bra nu när man ändå har lågan uppe och grejorna på plats resonerade vi. Fick kommentaren att det måste vara så bra att vi gör så mycket sådana saker själva. NJA -skulle jag säga. Det är klart att det är bra- MEN det måste ju ändå bli gjort. Ibland skulle jag bara vilja ringa någon som kom och fixade sakerna på en gång, jag blir väldigt stressad över att se saker som är ”ogjorda” eller inte fixade/lagade.

En färdig sida, nu fattas det vattenkar.

Vi är ute i god tid med golvbytet i vårat kök också, det ska ske den här veckan när Rickards morbror är på plats och kan hjälpa till, men vi har ännu inte till 100 procent bestämt oss för vinyl eller laminatgolv 🙂 Så önska oss lycka till 🙂