Här slutar det aldrig snöa! Nu har vi ca 60 cm igen!

I förrgår kväll hade vi telefonmöte med den lokala SRB-klubben, jag sitter i styrelsen. Det var mest planer för kommande årsmöte samt vad som ska ske i klubben under kommande år. Vi har alltid ett så kallat ”korally” under sommaren, det är helt enkelt ett studiebesök på någon gård som brukar locka många deltagare varje gång.

Igår var jag, Klara, en av de anställda tjejerna och min mamma på kalvningskurs som Gård och Djurhälsan anordnade på SLU i Uppsala. Inget vidare väder att åka 15 mil i, men den utlovade snöstormen uteblev, det var bara halt på vägarna. Det var en väldigt intressant dag med teori på förmiddagen och praktiska övningar med riktiga (dödfödda) kalvar på eftermiddagen. Man fick även ta med sig en egen (död) kalv om man kunde 🙂 Vi hade som tur var ingen, och det hade blivit lite trångt i bilen med barnvagn och allting 🙂 Under de praktiska övningarna låg kalven i en låda med ett riktig bäcken och så kunde man placera dem i olika fellägen och få träna på att rätta till och tillsist dra ut den. Vi fixar en hel del själva för de mesta, men det är alltid något nytt man lär sig, bla betydelsen av att använda MYCKET glidslem för att underlätta att hantera kalven inuti kon och dra ut den, men även för att skydda slemhinnorna hos kon.