Det är den första av årets tre klövverkningsomgångar denna vecka. Tar alltid 4 dagar, men då kör vi igenom ALLA kor, även högdräktiga. En del säger att man inte ska göra det, men vi har inte upplevt några problem och vi tar det lugnt och försiktigt med de damerna. Är skönt att veta att alla verkligen blir verkade 3 ggr per år. Vi får tyvärr verkar lite extra kvigor nu mer då inhysningsstället ”vedboden” är en djupströbädd utan skrapgång och -upptäckte vi förra året- hinner kvigorna få alldeles för långa klövar innan det är dags  att kalva. Det blir helt enkelt alldeles för lite slitage med bara en halmbädd. Det krångliga den här gången var att det var dags att mocka ut den djupströbädden. Vi brukar bara släppa ut kvigorna på intilliggande beteshage och så får det skutta runt lite i snön. Men nu är det MYCKET snö här- så mycket att den nästan når upp till översta stängseltråden på hagen. Så det gick helt enkelt inte att släppa ut dem där. Så då bestämde vi att ta hem dem allihopa (ca 45 st) när det ändå var ca 30 som behövde verkas, över dagen när det blev urmockat.  Det blev lite rörigt i verkningen och att sortera hit och dit (jag var dock inte med) men det löste sig som för det mesta 🙂

1636 Kana gillar sin nya hårfärg som man kan få när man blivit verkad 🙂

För att få del av ”Klövvårdspengen” från Jordbruksverket måste man upprätta en klövhälsoplan med sin klövverkare. Det svåraste med den är att komma ihåg att göra den 🙂 Vi ligger över gränsvärdet på limax, har rätt hög förekomst i våran besättning ca 6 procent. Och det kan väl tyckas som ett mindre problem, men våra kor får ofta och återkommande problem av dem. Blir helt enkelt halta och får ibland infektion av dem. Sätter bandage med salicylsyra på samtliga som upptäcks vid klövverkningen i förebyggande syfte. Men en del blir halta däremellan och nu har vi blivit hårdare på att operera bort dem om det är återkommande problem. Tyvärr finns det de kor som får tillbaka limaxen och de sätter vi på slaktlistan helt enkelt. Andra åtgärder (man måste ha en åtgärdsplan i klövhälsoplanen) är att vi har rillat spaltgolv och överfarter och tittat på tex en skraprobot för att förbättra golvhygienen. Annars är just limax svår att åtgärda- vi har gummimattor överallt där de kan svänga och spreta med klövarna som också är riskfaktor.