Eftersom vår familj är lite nördig då det gäller kor så har vi i helgen diskuterat om köttindexet ska ingå i NTM eller inte. Kanske inte någon vanlig svensson diskussion så här i påsktider men varför inte. Det märkliga var att vi inte kom till varken ett ja eller nej, knepigt värre. På nått sätt fick vi bort stämpeln som en kombinerad mjölk/kött ras när vikten togs bort och vi vill inte ha köttbullar som mjölkar sådär heller. Det sistnämnda kanske inte är ett problem då avkastningsmässigt dåliga kor antagligen försvinner ännu mer än idag om man ökar vikten på mjölk. Klart är att kött är en intäkt men vinner vi nått för rasen att vikta den igen❓det är frågan. Ibland känns det oxå som att vi svenskar som länge varit vana att få 5-6000 kr för en slaktko och nu får 9-10 000 för samma typ av ko, känner som så att var är problemet.

Ngr det är lite synd om just nu är rådjuren, stenhård skare och kalla nätter. I morse vid sex kunde man se dom komma en och en i en lång rad på väg mot silon. Kommer att ta ett tag för snön att försvinna i år, den är kompakt.I morgon eller om man tittar på klockan idag är vi lediga och tänkte oss ut på Siljan och åka skidor jäkligt tråkig skidåkning men det är fint därute eller ta en tur med skotern. Nu hoppas vi bara att vädret fortsätter att vara fint en dag till✊️✊️✊️ nu är vi värda lite sömn och att få göra nått annat för en dag🌞.