Antar att vi just upplevt den kortaste våren på mycket länge. Ena dagen hade man all tid i värden och nästa dag ingen tid alls😀. Vi sprider gödning på vetet i Österfors och det vi misstänkte bekräftades tyvärr, vi får så om fläckar på i princip alla åkrar. Blir att se ut som ett lapptäcke men men….. Har börjat harva och kör gödsel det sistnämnda i grevens tid, mer än fullt. Har oxå stängslat en del och funderar på att släppa ut korna till helgen. Här på Botans har det inte hänt mycket än men ska börja köra gödning på vallarna i morgon. Vi är helt klart senare här🙂.

På djurfronten har vi idag kört högdr kvigor från Ickholmen och hit, flyttat om på Ickholmen så vi kunnat ta emot 16 småkvigor nu på em. Då djurvagnen gick tomme ner passade vi på att skicka med 1991 en av våra svarta kor som hela tiden petar av sig mjölkmaskinen😬, får man in henne plus ngr nykalvade kor i kruka då vet man att man lever. Har en förhoppning om att hon ska fungera bättre då vi mjölkar bakifrån där. Nu på kvällen fick en fjärdekalvare pares😔, har kommit upp men inte riktigt på banan. Hon är efter Eragon och Sörby och duktig och mjölka, 14300 kg ecm med 12 månaders kalvningsintevall, men om man tänker efter så var det samma visa förra året och vi har inte många pareskor så nått är inte riktigt som det ska vara.En trött och blöt ko, skrapgången är ingen bra plats att ligga på men som nykalvad var hon i gruppen närmast boxarna, så då hon väl kom upp med hjälp av en hink kallt vatten över huvudet så var det bara att putta in henne där och nu hoppas vi hon fixar att komma igång.