För någon månad sedan fick vi syn på en 9-månaders kviga med väldigt konstig benställning, så konstig att vi tom bestämde oss för att skicka henne på slakt. Tänkte inte så mycket på det-en kan väl ske. Men så när förra månadens gäng med seminkvigor flyttades hem (ca 14 månader gamla) hittad vi en till! Inte lika illa, men hon kan inte heller blir mjölkko en dag. Så då började vi att kolla härstamning (båda var Holstein)och de hade samma far- Chacca! Har anmält detta till Viking Genetics, de hade inte fått inte några andra rapporteringar ännu. Vi verkar inte ha några fler med honom som far som tur är. Det jag tycker är sämst är att det verkar visa sig när de blir äldre- för detta fanns definitivt inte när de föddes.

Detta är den sämsta av dem- fel både fram och bak.

Igår så kom en av de anställda med tårta! Hon ville fira att hon jobbat ett år hos oss- då blir man riktigt glad som arbetsgivare! God var den också 🙂

Nu väntar vi på regn-vi har till och med lyckats få in hö. Vi brukar bara köra hö var 3-4 år (pressar i fyrkantsbalar) så det är skönt att det är klart också.