Ja värmen håller minst sagt i sig! Kommande prognos lovar uppemot 30 grader i minst en vecka till. Det går nästan inte att förstå att det kan vara sådant här väder. Det är jobbigt åt alla- både folk och fä. Vi är väldigt glada åt fläktarna som vi har i uppsamlingsfållan åt korna, men det är nästa olidligt åt dem ändå. 🙁

Vi körde klart 2:a skörden i fredags, det var ungefär halv skörd på våra vanliga åkrar, men silon blev fylld till 2/3 tack vare ”ihopskrap” från andra både gräs och ärtor. Tog oändlig tid att köra trots att det var så lite- det blir mest transporter och flytt av maskiner när det är så lite skörd på varje åker.

Vi har gett oss in bevattningsvärlden, dessvärre i princip helt utan erfarenhet (de vattnade beten för ca 25-30 år sedan). Så maken har ringt mängder med telefonsamtal för att ta reda på mer, köpa in och få igång på bevattningsrullar. Inte så bara-nu har vi fått igång på en begagnad lånad rulle som förser ca 20 ha vall med vatten. Vi har även köpt en rulle som är på väg och förhoppningsvis ska kunna sättas igång på i slutet av veckan. Då ska vi kunna vattna ca 80 ha totalt. Men det är verkligen MASSOR med jobb med flytt av maskin och rör. Men vi ser redan skillnad på den vallen som vi har lyckats bevattna en gång.