Igår kväll hade Dalarnas SRB-klubb sitt årliga korally, dvs ett studiebesök på en gård. Det brukar vara ett välbesökt evenemang och igår var vi ca 40 st deltagare som träffades på Botans Lantbruk i Stumsnäs, Rättvik. Där håller som bekant Kristina Pershagen-Samuelsson och Bengt Samuelsson med familj till. De byggde förra vintern ut sin lösdriftsladugård med 100 platser ytterligare för mjölkande samt all plats åt sinkor och kalvar som behövdes. Så vi kikade på den nya delen och åt korv och bröd som klubben bjöd på. Gården blev även avtackade och gratulerade till att ha blivit ”Årets Mjölkföretagare”- en verklig prestation.

Värmeböljan fortsätter som bekant. Tyvärr visar det sig på mjölkmängden hos korna, har tappat 2-3 kg i snitt och vi vill skylla på värmen denna gång, ingenting annat har ändrats. Och lite andra problem medför det också, har fått 2 st kor med e-coli mastit som har blivit rätt risiga. Tack och lov inte så att de har blivit liggandes, men sondas varje dag och smärtstillande mm för att hålla igång dem. Men vi får vara glada ändå, sedan vi ändrade strörutinerna förra sommaren så har vi haft väldigt få fall av e-coli mastiter och i denna värme så känns det lindrigt med 2 fall ändå.

Ett annat problem som vi tror har med värmen att göra är att vi nu igen har fått 2 st kalvar med sk”uppblåsta magar”. Jag har skrivit om det problemet tidigare, som blev bättre då vi införde striktare rengöringsrutiner av nappflaskan och sonden som vi utfodrar nyfödda kalvar med. Men frågan har ändå inte varit helt löst (veterinärerna söker fortfarande svar) och vi har bara varit glada över att vi inte har fått fler-fram till nu. Så vi tänkte prova med ÄNNU mer rengöring av nappflaska och sond. De skuras alltid efter varje användning och desinficeras en gång i veckan, men nu tänkte vi att det ska ske varje dag istället samt att koka nappen  Hoppas verkligen att det kan hjälpa, en av kalvarna har vi redan fått tagit bort, det har inte gått bort någon kalv sedan januari i övrigt så det kändes verkligen tråkigt.