Senaste dagarna har vi börjat att tröska det första för året. Var skaplig skörd, men mindre med halm än vad vi brukar få-dock inte något förvånade detta år. Och eftersom att vi har börjat tröska så kommer det regn varannan dag 🙂 Men ska verkligen inte klaga-det behövs fortfarande! Men det är skönt (och mindre kostsamt) att inte behöva bevattna. Vi har nu tröskat ca 20 ha av totalt 160 ha. Vi har även fått inviga våran nya strängläggare (gjorde det vid helsädesensilaget redan), en Kuhn bandsträngläggare. Verkar bra än så länge 🙂

Halmpressen och strängläggaren står redo

Idag skulle jag, maken och sonen Edvin ”bara” titta till alla betesdjur. Men det gick inte så snabbt och smidigt som vi hade tänkt. Först var det sinkor som behövde byta betesfålla när vi kom dit-men vägrade helt enkelt att byta fålla. Får åka dit imorgon med fler personer, elband mm och hoppas att det går bättre. (de kan ju inte ha varit ihjälsvultna direkt heller eftersom att gräset på andra sidan inte var så lockande). Nästa ställe vi kom till så vägrade kvigorna komma när vi ropade på dem (jag kör med ett ”tjejerna” med gäll röst-funkar alltid) 🙂 Men det var tur-för där de stod och hängde på andra sidan hagen så hade det ramlat ner ett träd över tråden- kvigorna stod förmodligen och funderade när de skulle kliva ut…Och eftersom att vi då var 12 km från gården så ville vi inte åka och hämta någon såg-så det blev med hjälp av handkraft (mest Rickards) som vi lyckades att flytta bort trädet från stängslet. Pust säger jag bara!