Under  veckan som varit har vi spenderat rätt mycket tid i Ickholmen hos våra kvigor. Tagit hem 30 st som ska semineras nu och några månader framåt. Hämtat högdräjtiga som vi kört hem till Botans. Kört ut yngre och lågdtäktiga i hagar vi inte betat på ett tag. Käns rätt ok,  nästa stora omflyttning blir att stalla in inför vintern, nästan samma sköna känsla som när de kommer ut på våren. MEN vi har ett antal (3 st) rymlingar på Ickholmen i år, nackbom är ett väldigt dåligt alternativ då det gäller att hålla dom inne. På nått sätt krånglar de sig ut och ser jättelyckliga ut när vi kommer dit. Vi utfodrar med en del potatis just nu och kommer man ut så kommer man ju åt de som rullat iväg oxå. Så med andra ögon än våra kanske de är rätt fyndiga. Här är en av dom

Två av dom är efter Hielke, det såg man på teckningen. Den tredje såg helt ”normal” ut men alla fick sig ett gott skratt då även den visade sig vara efter just Hielke.

Vi tvättar alltid foderbordet i gamla delen där det går mjölkande på bägge sidor nattetid. Nu i veckan var det dags så Kaja och Britta tog sig an uppgiften. Nu har vi foderbordet i nya delen kvar, men då det är mjölkande bara på en sida och de kan gå ut där dagtid så är det lättare att tvätta på dagen. Två dagar kvar sedan är årets rengöring klar Det har oxå blivit väldigt populärt att vara ute, nästan ingen ko ville ut i värmen men NU