Prövar nytt koncept och kontrollreslutat🍂

Då man har sin ”bloggvecka” kan det vara svårt att både få tid och att hitta nått att skriva om, så nu prövar vi att skriva en gång varje vecka istället🙂. För det mesta flyter ju veckorna på i sin gilla gång och just det är oftast det bästa👍. Vi har iallafall hunnit med den obligatoriska kräftskivan😀, i år var vi i Österfors nystädade verkstad. Eftersom vi kör gräset med två andra gårdar så blir vi oftast fler än bara vi. Roligt va det till och med katten var trött dagen efter och 21/2 h timmes sömn som var helt ok en gång i tiden visade sig nu vara i minsta laget😐.  Mjölkningen vid 4.30 var lite av en ökenvandring, men allt går.På Stumsnäs har vi oxå fått tårta av Växa, en 13000 kg ecm tårta. Förra året trots bygge mm var om man ser till hur de mjölkade klockrent. Lite fusk kanske för då man utökar en besättning och har många första kalvar har man ju ingen sinperiod på dem. I gengäld mjölkar inte förstakalvare lika bra som äldre kor så det går väl på ett ut. Vi flyttar inte kor mellan våra gårdar och har inga amkor. Årsresultatet blev till slut 13061 med 4,0 i fetthalt och 3,5 i protein vilket ger 13228 kg ECM. Ökade 600 kg vilket oxå Österfors gjorde och hamnade på 12200 kg ECM. Så de ska oxå få tårta, vilken tur jag och Bengt har som får äta tårta två ggr👍.Årets foder är sådär och just nu har vi virus diarré på kossorna så det gäller att  glädjas mens man kan👍.

Skriv ett inlägg