Veckan började med klövverkning, det lägger man i början av veckan för då kommer man igång och resten av veckan blir bara bättre. Det låter värre än det är, sedan vi ändrade om och verkar en dag var femte vecka så är det ingen match längre. Vi tar mellan 60-80 kor per gång och det rullar på riktigt bra. Korna blir verkade på väg till sin eller som låg sinta, inga blir verkade under den första tiden efter kalvning. Det var på dom korna vi kunde få  problem nån/några veckor efter verkningen, oftast var de fula i fötterna redan vid kalvning. Alla blir verkade 3 ggr per år, vissa fler om de har problem med klövarna. På onsdag rullade vi de 44 milen till Jönköping och Elmia. Kändes lite som Elmia hittat hem till slut, djuren tillbaka och de maskin tokiga traktorförarna fick sitt. Träffa andra bönder och prata kor och förstoss om sommaren som äntligen är till ända är bara för roligt. Antar att man måste vara bonde för att tycka det. När det gäller utställningen är det SARA priset som ligger mig varmast om hjärtat. En frisk ko som kalvat 4ggr eller fler, som blir dräktig och har en BRA produktion och är dessutom snygg, VAD mer kan man önska. STORT grattis till årets vinnare 918 Rossy från Br Arvidsson, Järnforsen. Väl hemma igen så blev det ladugårdshelg, hittills bara en kalvning så helt ok. Men rätt trött av att vara ”ledig” så det går lite sakta. När man skrapat och ströat så tänker man ibland, att det inte är så tokigt att vara ko. Den här tiden lägger man inte på att städa sitt hem precis……….