Vi har veterinärbesök varje vecka då vi är med i Vila (villkorad läkemedelsanvändning). Intervallet bestäms efter hur mycket djur man har och olika vilka parametrar inom djurhälsan som man måste leva upp till. Vi skulle kunna ha besök varannan vecka, men ligger för högt på en parameter, på sk ”totala sjukdomar”, man måste ha besök varje vecka om man hamnar över 32 procent. Däri ligger så klart mastitbehandlingar, som jag berättat om förut, där vi ligger högt. Men även så klart att vi tex ger en ko som är halt smärtstillande, gör att totala antalet ”behandlade” kor ökar. Så det är väl både och att ha en hög siffra där tycker jag, vi registrerar och tar hand om djuren, även om man så klart ska sträva efter att inte behöva behandla några djur alls.

Men varannan vecka så har vi även planerat besök, ena gången kör vi ”Individjuver” efter provmjölkningen (går igenom kor med förhöjd celler, paddlar och provtar) och som idag så är det en dräktigthetsundersökning- och fertilitetsomgång. Då avhornar vi även kvigkalvarna (tjurkalvarna säljs vid 2-3 veckors ålder) och passar då även på att ta de genomiska proverna genom tegotest. Vi tycker att det är väldig smidigt att efter att kalven har blivit sederad och bedövad, när vi har skurit av hornet med en skalpell, att ta blodprovet direkt på läskpapperet innan vi gör själva avhorningen.

Jag är med en stund på morgonen och går igenom lite vad som veterinären och biträdande förmannen ska jobba med under dagen, och så finns det alltid några aktuella frågor att diskutera. Idag pratade vi bla om avlusning, att vi fått några nykalvade kor med kalkbrist som går i en speciell grupp, om vi ska börja spendoppa vid varje mjölkning mm.

Annars så håller vintern i sig, ca -10 grader kallt och ca 10 cm snö. Lite lagom vinter alltså 🙂