SRB-föreningens vårmöte hölls den 5 mars i Högsby med ett femtiotal deltagare.

Vi började med studiebesök på Stora Hanåsa Gård utanför Högsby i Kalmar län. Här driver Linds Djur och Natur AB ett av Sveriges största och modernaste stall. Här finns omkring 600 mjölkkor i ett robotstall från 2012. De är med i GenVik/ LD-projektet och är recipientbesättning för embryo från VikingGenetics.

Vi välkomnades av frv Joacim, Marcus och Andre Lind ovanför dem är hornen från 746 Hanåsa. Elin Jonsson avelsrådgivare från VäxaSverige berättade om gårdens avelsarbete och visade exempel på åtta fina djur som var iordninggjorda och uppställda för dagen. Tomas Jerneng produktionsrådgivare från VäxaSverige berättade om gårdens produktion och utfodring.

Joacim visar några av deltagarna robothallen med 10 st robotar

Från det nybyggda kalvstallet

Därefter föredrag om kosignaler, vad berättar dina kor och vad har det för betydelse för dig. Pernilla Olsson produktionsrådgivare från Växa-Sverige

Föredragshållare Anna Jamieson och ordförande Robert Albertsson

Är det korna som riskerar jordklotets överlevnad – eller är klimathotet mer komplicerat än så var rubriken på föredraget av Anna Jamiessons. Hon ansvarar för klimat- och miljöfrågor i Sveriges Nötköttsproducenters styrelse och är ledamot i Landsbygdsnätverkets Gröna Näringar. Hon har arbetat med naturbetesprojekt för Världsnaturfonden WWF.

Budskapet var enligt följande

Mötet avslutade med aktuellt från SRB-föreningen