I veckan hade vi Lean möte igen (känns som att jag skriver om det ofta, men det är i alla fall en stor sak vi går igenom på gården). Då fick vi äntligen resultaten för arbetstidsstudien som vi genomförde för ett tag sedan. Och det var bra resultat! 🙂 Vi har sänkt antalet arbetade timmar per ko och år med 22,5! Vi låg på över 60(!!!) timmar förut, så vi är inte nere på medel än, men det har ju hänt saker! Så det ska vi verkligen försöka vara glada åt ett tag nu och så klart fortsätta framåt. Vi tittade direkt var vi fortfarande hade fler timmar än gårdarna som vi jämförde oss med och försökte arbeta med vad man skulle kunna göra. Först var det tyst (jag visste inte riktigt heller var vi skulle börja) men efter att ha arbetat i grupper så fanns det massor av idéer att fortsätta med. Kul!

Vi har haft lite färre kalvningar nu under maj så nu passade vi på att tvätta kalvstallet. Är en hel del jobb med att flytta mjölkdrickande kalvar (och var man ska förvara dem under tiden) samt att skruva isär kalvboxar och ta ut och tvätta dem. Eftersom att vi inte har möjlighet att ta ut i omgångar annars så brukar det verkligen ge effekt att få göra 2 sådana här storsaneringar per år för bla kalvdiarréerna. Men en massa jobb som sagt.

Vi är väl också på gång med första skörden-så fort det verkar bli uppehåll de dagarna vi behöver, så som det ser ut nu så kan vi köra i början av nästa vecka.