Vi täckte sista limpan i fredags förra veckan och sedan har det regnat från och till, så det känns bra! Nu körs det handelsgödsel och vanlig gödsel för fullt. Men det syns att gräset nästan exploderar iväg när det kommer vatten.

Denna vecka var det dags för årets andra klövverkning. Planeringen innan kändes lite svettig ett tag då det var två ur personalen som ville ha semester delar av denna vecka. Men det löste sig bla tack vare att vi förra veckan fick våra praktikanter från Österrrike, så de har varit med och hjälpt till under hela klövverkningen. Den här verkning som brukar ligga i juni är lite mer ”meckig” då vi även får hämta hem sinkor och kvigor nära kalvning från betet. Men allting löste sig och nu är det klart 🙂

Vi avslutade det hela med att behöva rulla en ko för vänstersidig löpmagsförskjutning som veterinären pinnade fast. Det var en MYCKET envis dam som nästan kastade av min svåger (som alltid får äran att sitta på huvudet när vi gör detta ) och det har vi aldrig varit med om förut. Men det gick också bra och magen var kvar på rätt ställe när det var färdigt. Kossan har krånglat sedan kalvning med att äta dåligt, haft diarré mm och vi har haft henne i box och sondat då jag hörde ”pling” för någon vecka sedan också, men som hade försvunnit vid förra veterinärbesöket. Hon mådde bättre ända tills igår eftermiddag, syntes det både på mjölkmängd samt på ”Sensetime” som varnade på sin hälsosida att hon åt för dåligt. Men hoppas vi att det ordnar till sig.