Den här veckan är minst sagt lite rörig. Har kommit igång på allvar med tröskningen, och därmed halmpressningen också. Så förflyttning av spannmål som ska torkas, pressa halmen och få in den under tak har det varit fullt upp med- OCH att köra 3:e skörd. Plus alldeles för lite chaufförer till alla maskiner. Inatt sov maken och svågern mindre än 3 timmar (de skulle få in halmen efter att de hade kört klart ensilaget för natten-innan regnet som skulle komma- som aldrig dök upp) så Rickard var inte så upplagd för dagens ”krångel” dvs stopp i en gödselpump, en havererad krokvagn, en trasig tröska, generatorhaveri på en lastmaskin och att halmpressen inte går som den ska emellanåt. Och idag så var det även begravning för min mormor som gick bort för ett tag sedan. Mitt upp i allting.

Maken kör inte hacken så ofta-men min svärfar, som brukar köra den, var tvungen att leverera en slaktad styckad kviga (även detta just nu) så då fick han hoppa in där. Så då kom faktiskt jag och båda barnen med på en åktur (jag åker inte traktor speciellt ofta). Klara tyckte att det var jättekul att få köra hacken 🙂

I ladugården rullar det på skapligt- korna mjölkar bättre efter start av 1:a skördens ensilage och nu har vi fått 2 st prover på cellerna som varit 176-180 000. Det är fortfarande för högt- men man får ju efter våra ”celltoppar” glädja sig åt att det kan gå åt rätt håll. På mastitfronten har vi nu behandlat en del kor som inte har velat bli riktigt bra- trots penicillinbehandling. Vi har inte känt igen bakterierna när vi har odlat- och då skickar vi in provet till SVA- det har visat sig vara jästsvamp eller svamp. Så då fungerar inte pencillin, men frågan är så klart varför vi har fått detta nu?? Vår besättningsveterinär har tagit i tur med frågan så vi får se närmaste veckorna vad det kan bero på och vad vi kan göra.