Jag har tidigare berättat om att vi har en hel del problem med kor som får sk ”vasst symtom”, dvs går ner i mjölk, får feber, är hängiga och ger ett positivt(stelnat) glutavactest (ett blodprov som visar om det är en akut inflammation i kroppen). Korna får då nsaid och magnet, de flesta bättrar på sig inom ett par dagar men en del går inte febern över på och då sätts det in penicillin som brukar hjälpa bra. Vi har dock senaste året haft en del kor som inte blivit bra. Några har vi fått ta bort och obducerat. Man har då inte hittat metallföremål som vi trott utan de har haft bölder i kroppen. Samma sak har visat sig på några kor som gått iväg på vanlig slakt – bölder i kroppen. Någon ko blev tom kasserad på grund av detta. Och då var hon alltså i så bra ”skick” att hon gick på normalslakt. Mycket tråkigt och märkligt. Nu har vi tagit i tur med det lite mer genom vår besättningsveterinär (det var bla en av punkterna efter ”Vila avstämningen”). Så nu när vi hade en sådan ko igen- 2141- så fick hon åka till SLU för att undersökas på idisslarkliniken. Så min svärfar och hans kompis tog en tur till Uppsala i måndags med henne. De beslutade att ta bort henne på onsdagen då hon inte mådde något vidare (precis som vi hade fått gjort här) och nu blir hon obducerad. Har inte fått någon fullständig rapport förutom att hon hade inflammation på hjärtklaffarna vilket är förstadiet till böld (om jag förstod det hela rätt). Så det var en likadan ko som de andra.Nu ska de gå vidare och undersöka vad som kan vara orsaken till våra problem. De ska alltså titta lite mer på hela besättningen. Och jag ska bla sammanställa vår egen journal för alla kor med dessa symtom (laktationsstadie mm) samt alla kor som vi ”akut verkar” som är halta (vilket ju också en hel del) så min helg är räddad – igen 😬2141 på väg till UppsalaAnnars så börjar vi äntligen se ett slut på alla höstsysslor – tröskning, höstsådd och halmbärgningen är nu färdiga! Ska så klart plöjas och köras gödsel mm, men de akuta jobben som är så beroende av vädret är i alla fall klara 🙂 så nu börjar maken säga att han är tröttare än vanligt – kan väl bero på att han slappnar av litegrann 😏