Nog snackat om väder, nu ska vi snacka kor! Tänkte presentera våra kor och då måste man ju börja med Hilma. På 50-talet när min far tog över gården från sin far började han byta ut SKB-korna till SRB. Dom första som kom, via slakteriföreningen, från Östergötland var Hilda och Rosa, av dom som finns kvar. Hilda fanns redan så hennes första kalv fick heta Hilma. Senare kom även Docka. Hilma har alltid varit dom mest hållbara korna. Vi har en speciell gren i Hilma familjen som generation efter generation blir långlivade. Jag presenterar 250 Hilma, en 6:e kalvare efter Peterslund- Johde som en av dom största favoriterna i ladugården. En såndär dam som bara finns där och gör inget större väsen av sig. Hon är bedömd som 3:e kalvare J83 B83 T82 H82. Producerar ca 10000 kg mjölk med 4,9% i fett och 3,7 % i protein. Hon har fått 3 kvigor, den första efter O Brolin var tyvärr ingen höjdare, blev inte kvar så länge. Sen har hon en efter Fimta och den senaste efter A Linné, dom har båda den där speciella utstrålningen och det fantastiskt goda lynnet. Hennes första kalv, en tjur efter Lien, såldes till Svensk Avel och blev 2551 Luttugård och slaktades ifjol när hans brorsa Nora Prästgård slog honom med hästlängder… ”Tyvärr” kalvar hon alltid sept-okt så jag får aldrig med henne på vår utställning som är i början på september, ett SARA-pris vore på sin plats, som hennes mamma och moster har fått. Hoppas nu Lina får in bilden! Vi hörs.