Våren kom som av sig…Snön vräkte ner igår och -10 i natt. Sonen som glatt sig åt friheten på cykel är besviken. Nåja, helt normalt i april och om en månad är det vårbruk och om två månader ska vi köra 1:a skörden ensilage! Idag har varit en sån där ”busy day”, typsikt måndag.. En kalv kom på morgonen, vår enda Arbelunda-ko fick en tjurkalv efter Nora prästgård. Sen var det foderblandning åt både tjurar ock kvigor, seminering, veterinär till 368. Klavitestet stelnade efter 3 minuter= vasst eller levertjall. Vi skickade ner en magnet, utifallatt, och hon fick kortison och en 15 liters cocktail med energi och diverse annat jox, och se! Hon åt kraftfoder i roboten. Hoppas hon piggar på sig. Är det levern som spökar är inte prognosen så lysande…Sen kom Affe från Växa och gjorde en VADIM-mätning på roboten. Allt var i sin ordning. Vi bytte ju spengummin för ett år sen och jag har tyckt att korna har blivit sparkigare. Vi sänkte vakuumet till 45 kpa för en månad sen, från 47 kpa. Svårt att säga om det blivit bättre men av nån underlig anledning har mjölkningstiden gått ner med en halv minut sen dess..Lurigt. Ligger nu på ca 7 min/mjölkning. Sen när jag skulle gå hem och äta lunch, två timmar för sent, så ringer kadaverbilen som skulle hämta 364:an. Och så var det ströning. Försöker vara två när vi strör med stalosan. Korna är ju helt galna i det så man får verkligen jobba för att hålla undan dom! Knäppa kossor, det luktar ju toamedel om det!! Det var också mycket ringande idag. Norrmejerier vill ställa in betessläppet här pga ringormen. Och apoteket som sjabblade bort vaccinet i fredags, jag fick ju bara en flaska av 14 beställda, får inget nytt förän på onsdag, så vaccineringen bara skjuts upp hela tiden. I morgon är det koklubbsmöte i Älvsbyn och på onsdag är det SRB-föreningens styrelsemöte i Skara. Så nu är man påväg bort igen.Ska nu avsluta dagen i skidspåret, medan sonen har en efterlängtad premiär på fotbollsträningen, inomhus. Vi hörs om några dar!