I tisdags hade vi sista planeringsmötet inför vår utställning Norrkon. Tyvär har det blir det inte mer än 10 SRB-kor! Lägsta antalet någonsin. Det verkar som om ringormsförbannelsen har drabbat just SRB-gårdar i år. För det är det som är orsaken till att åtminstone 3 SRB-gårdar inte deltar, inklusive vår. Hörde att söderut är man inte så hård med ringormen, bara kon är symtomfri och tvättad får hon vara med! Förvånande! Inte skulle då jag vilja vara med om jag visste att den risken fanns, och inte skulle jag heller vilja vara den som smittar vidare…Så viktigt är det inte med utställning.. Glädjande för HOL är att det blir över 25 djur, kul när det kommer en engelsk domare, John Gribbon. SRB ska dömas av Terhi Lahtinen-Kuortti, gissa från var?!? Finland, förstås! Några jersey blir det också som John ska döma. Jag ska agera fotograf och byggare och rivare av ställningarna till båsen mm, får väl passa på att hjälpa till där det behövs. På kvällen flög jag ner till Arland för övernattning och sen på onsdag kl.06.20 sätta mig på tåget mot Skövde och Skara och SRB-föreningens styrelsemöte. Vi hade bokslutsmöte och stämma för Service AB, så vi var många på mötet med revisorer och stämmo-ombud. Vi bestämde vilka som ska få priser för tjurar och kor på stämman på Öland i augusti, och vi gick igenom klubbarnas synpunkter på förslaget om nya stamboken. Alla verkar vara positiva till den, så det ska bli bra att få till det. Färden hemåt sen gick bra, förutom att i Luleå hade det varit värsta snövädret som sen hade frusit…Det var tråkigt att stå klockan 12 på natten och skotta fram bilen.. Nå, jag överlevde hemresan igen. Skönt. En hare såg jag, det enda djuret som var i farten.Så när jag sen väl vaknade på morgonen strålade solen så mycket den bara kunde och det var +3 grader. Apoteket hade äntligen lyckats uppbringa ringormsvaccinet så vi satte igång. 10 flaskor blandade jag= 100 djur. Hade ju gjort dom minsta förra veckan med den enda flaskan jag fick då. I morgon är det tjurarnas tur…Planerar ta ungefär hälften, dom yngsta. Där är ju ett 20-tal redan vaccinerade, som kommer från en gård som haft ringorm och vaccinerar ännu. Av korna har 1/3 redan hunnit få symtom, så dom ska ju inget ha. Ännu syns inget på några andra djur än i VMS-gruppen. Hämtade förresten vaccin för 13914 kr! Det kostar på. Förra gången vi hade ringorm, för 18 år sen gick vi med i ”Felfrihud” då var vaccinet gratis…Det var tider det! Hörde också att människan inte blir immun! Och jag som inte har aktat mig alls. För 18 år sen fick jag en liten ring på ena kinden som jag drogs med jätte länge, men 1971 när pappa byggde nytt och köpte djur hade vi barn massor med ringorm, därför trodde jag att jag var immun. Icke. Så vi får se. Drömde häromnatten att jag hade fullt med vätskande utslag i ansiktet..Hoppas att det inte var en sanndröm!