World Ayrshire Federation höll sitt fullmäktige möte 3 juli 2014 i Stoneleigh Park, Warwickshire, England.

Arrangör var Ayrshire Cattle Society of Great Britain och ansvarig var John Cochrane.

Delegater från 9 länder deltog. SRB föreningen representerades av Anja Dalhög, Robert Albertsson och Lina Ragnarsson.

Ordförande Mary Creek från USA höll i mötet. På agendan var bland annat genomgång av ekonomin och statuterna för organisationen. Vad innebär varumärket Ayrshire och hur kan det stärkas diskuterades. Redovisning av hur de olika länderna jobbar med genomiska tester. Många har börjat med detta men då det ofta är mindre populationer är det svårare att få tillräckligt stora referenspopulationer. I NAV finns den största referenspopulationen för röda raser.

Rapport från Tyskland om hotet att de ekologiska lantbrukarna inte längre kanske får avhorna sina kalvar. Det ökar intresset för pollade tjurar.

Diskuterades Interbull listan och om det ska vara möjligt att sortera på AY tjurar.

Lora Bender, Canada vd för World Ayrshire Federationen informerade om att de ger ut nyhetsbrev, har websida , fototävling och nu ska en facebook sida startas. En tidning ges ut i samband med AY konferensen som nästa gång blir i USA 2016 i samband med Madison.

Ett tillfälle för ungdomar att träffas från de olika medlemsländerna är genom Youth Exchange. Nästa år blir det i Finland i januari och planer finns för att ha det i Sverige i oktober 2015.

Christina Schlüter Paulson, Tyskland informerade om ett för de röda raserna kommande stort EU projekt Horizon 2020.

DSCF2084

En dag besöktes National Dairy show i Birmingham. Ett 60 tal AY kommer bedömdes av Selwyn Donald från Nya Zeeland. Där vann Sandyford Clover 10 Interbreed Dairy Championship.

Dagarna avslutades med gårdsbesök hos Broadley family och Heydale Herd.