…med årets första ensilageskörd! Alltid lite speciellt när det väl drar igång. I år blir det längre än någonsin allting ska rulla och gå, först på gården som vi kör samarbete med, ca 2 dagar, sedan på Janpers, ca 4 dagar och sist nya gården, ca 2 dagars körning. Har avklarat 2 plus 2 dagar snart kan man sammanfatta det hela med. Men det är blött- har fått vänta in att gräset ska hinna torka för att (förhoppningsvis) få en bra ts-halt i slutändan.

Har även avverkat klövverkning på nya gården, men flöt inte alls på som förväntat, så vi får göra klart de sista korna där om några veckor när klövverkaren hade tid igen. Dels så ville korna helt enkelt inte gå in i verkstolen (vet inte varför) och så finns det en hel del problem med klövarna som behöver åtgärdas när de är uppe i verkstolen.

En del djurflytt, ommöblering på betena, nya djur ut och några in.

Den här fina bilden tog våran biträdande förman vid djurflytten

Idag har jag och veterinären kört ”Individjuver” efter provmjölkningen, inte så många kor att provta (cellerna håller sig fortsatt låga), några avhorningar, dräktighetsundersökning av kvigor och en del jobb på kontoret med gruppering efter juverhälsa, sinläggningslista (vilket sinläggningspreparat som ska användas), diskutera fortsatt arbete med våra halta kor osv.