Vi har  sålt 2 st kvigor till VikingGenetics som har fått flyttat till Finland för att spolas och bli embryodonatorer. Vi valde att köpa 3 st embryon från den ena 2217 Stina. Vi har även en till på gång som ska säljas, gjorde hälsokontrollen och skickade in kontraktet i slutet av januari. Men nu har i alla fall de 3 st embryona anlänt till våran driftsplats och idag var det dags för att kontrollera en av de kvigor som vi har tänkt ska bli surrogatmamma. Vi har helt enkelt valt ut 3 st oseminerade kvigor som är mindre intressanta för avel. Och tisdagens kviga 2254 hade en gulkropp (7 dagar efter brunsten känner man) så då kan man lägga in embryonet. Vi har valt att försöka lägga in på naturliga brunster nu när det sedan december finns en inläggare som utgår från Borlänge, till och med våran närmaste driftsplats för Växa. Och det gick bra att lägga in det-så nu är det bara att hoppas att det tar sig och blir en dräktighet också 🙂 Vi höll på med embryon för mer än 10 år sedan men nu kände vi att det var dags igen-och det är ju speciellt roligt att få något från sina egna djur.

Upptinat och klart att skrida till verket 🙂

Idag torsdag så hade vi en till kviga som var brunstig för en vecka sedan, men på henne var det inte en lika bra gulkropp, så den avvaktar vi med. Jag fick gå in och känna på gulkroppen och ska känna imorgon igen om den kan kännas bättre/annorlunda, i så fall så kommer teknikern då istället. Men jag är verkligen inte speciellt bra på att känna på äggstockarna- det är verkligen något som jag skulle vilja lära mig mer om.