Gammel-Lucia (J Valon- Jerry) kalvade igår för 8:e gången. Idag avlivade vi henne. 🙁
Hon har dragits med såna här låsningar i bakbenen, spastisk pares, mer eller mindre hela sitt liv. Men inte varit speciellt påverkad av dom, förrän nu. För två veckor sen var vi tvungen att ta in henne på box för att hon inte fick nåt fäste med bakfötterna när hon steg upp. I söndags kom hon inte upp i boxen heller, förrän vi hjälpte henne. Lyckades precis få henne till halmbädden, där hon fungerade alldeles utmärkt, när hon nu hade bra fäste för bakbenen. Igår kalvade hon, en tjur efter Wand och allt fungerade bra. Idag kunde hon inte komma upp alls och ville inte äta. Verkade inte ha kalkbrist heller. Vi trodde att det kanske blir bättre när hon kalvar med det blev tvärtom.
Lucia producerade nästan 80 ton ECM och bästa året var 2013 då hon producerade 16682 kg ECM. Så nog har hon betalat för sig, Lucia. Fick några döttrar, en trevlig efter K Lime som vi fick avliva med magsår som 1:a kalvare (hon har dock i sin tur en mjölkande dotter efter Accio som är kanonfin), och sen våran Psyko, 649:an efter Buckarby. Hon kommer inte semineras mer pga lynnet. Funkar bra med roboten, som väl är, men inte med människor. Alls! Två döttrar till hade hon som inte var nåt att ha, en efter S Adam, blev ej dr, och en efter A Linné som var superfin men utan mjölk.
Summan av hondjur idag blev ändå återställd på en gång då 573 Mona (N Prästgård- A Linné) fick en dotter efter Burdette. En pytteliten plutt, söt som en sockersmula 🙂
Jo, en sak till! Gammel-Hilma blev inte dräktig trots dubbla doser X-vik för 3 v sen. Hon har aldrig tagit på könssorterat. Så nu tog jag en vanlig Rafael. 🙂