Körde Genvägen i måndags samt bedömning av första kalvare och tredje kalvare. Har fortfarande mötet via Teams och så kommer rådgivaren ut efteråt och bedömer. Fungerar väldigt bra tycker jag. Har tyvärr fortfarande inte tid att vara med under bedömningarna, får tråkigt nog prioriteras bort. Är ju verkligen en sådan sak som är kul att vara med på när man är avelsintresserad. Min biträdande förman hade ledigt från schemalagt arbete, så hon var med i alla fall 🙂 Blev rätt mycket köttras inlagt på planen den här gången (34%), fick balansera upp det med lite mer X-vik på kvigorna och några yngre kor.

Går fortfarande trögt med mjölkavkastningen, på båda gårdarna. Har haft täta kontakter den här veckan med foderrådgivaren för att se vad vi kan göra åt det hela. Ts-halt, sortering, osv.

Några damer som mumsar fullfoder. De gör dock för stora gropar i fodret- sorterar för mycket.

Höstbruket rullar på, än om det gärna kommer lite regn emellanåt så att det stannar av igen. Sådden av höstvete MÅSTE bli klar i början av nästa vecka- annars är det så sent att det är risk för stora tapp i skörd nästa år.

Månadens personalmöte genomfört, vi håller det fortfarande kort och utomhus/i stallarna, men behovet av att träffas finns så klart.

Idag åkte våra praktikanter från Österrike hem, väldigt tråkigt på alla sätt och vis. Jätteduktiga och trevliga tjejer som verkligen har bidragit till att dem här sommaren har fungerat.