Veckorna rullar på och plötsligt så var det december! Sista dagen i november, i tisdags, var det SRB föreningens höstmöte som jag och min biträdande förman (tillika svägerska) åkte på. Blir några timmar i bil, men trevligt möte med intressant program tycker jag. Lite bortfall på deltagande dock, både pga av väder och sjukdomar. Kul att se tjurvisningen, blev väl sista gången med tanke på omstruktureringarna som är på gång inom VikingGenetics. Men de är små grabbarna, man tänker fortfarande att det ska vara fullvuxna tjurar 🙂

Tjurvisningen

Kulvertgrävningen fortskrider, dock lite väl kallt, minus 10-12 grader gör det inte så lätt tyvärr. Har även varit en hel del strul under veckan med fruset vatten, krånglande utgödslingar och säkringar som brunnit upp så att det tex inte gick att mjölka på Frimodigs. Skulle även ha skicka slakt idag, 7 kor på Janpers och 4 på Frimodigs, men slaktbilen glömde igår att meddela att det var inställt, så att plocka ur och förbereda kor som skulle gå iväg blev gjort i onödan. Men de ska bli hämtade på måndag och tisdag nästa vecka istället.

Minsta barnet har återkommande förkylningar, som det ofta är i den åldern när de går på förskola, men nu har alla tre barnen blivit förkylda. Tur att farmor till barnen kan tänka sig att hjälpa till ändå, annars hade det kört ihop sig rejält.

Provmjölkat på Janpers den här veckan, förväntar mig ett tapp i avkastning, de ligger kvar på den låga nivån, dock med bibehållet höga halter: 4,7% fett och 3,8 % protein. Och cellerna är riktigt trevliga, ett prov i tank på 114 000 🙂