Värsta krisen med sjuk personal verkar nu vara över, men så stressad jag har varit senaste veckorna för att få till bemanningen! Vi är ju kort om personal ändå, pga av semestrar och att en har slutat.

Kalvningarna fortsätter att ösa på, både på Janpers och Frimodigs. Kan inte förstå varför det måste kalva 7-8 kor på mindre än 24 timmar när de egentligen har olika kalvningsdatum. På Frimodigs har vi äntligen fått de beställda kalvhyddorna, som ska kunna avlasta en del i alla fall. Väntar också på en större ”igloo” med plats för 7 kalvar. Det var ont om kalvplatser där innan och när det under 3 månader ska kalva alldeles för många så fungerar det helt enkelt inte. Men de kämpar på bra personalen, men alla nya bebisar.

Kalvhyddor för 2 kalvar på Frimodigs.

Individjuverdag med veterinären, lönekörning och nu har jag börjat med nästa månads schema. Vi har även haft teamsmöte med SRB föreningens styrelse, planering för våren bland annat. Annat som ligger framöver är klövverkning på Frimodigs nästa vecka, samt att jag måste börja med Svensk Sigill revisionen, genomgång av arbetsmiljö, smittsäkrad besättning och annat som sker den här tiden på året. Hej och hå för kontrollprogram och checklistor…😑