Program SRB stämma i Jönköping den 5-7 augusti

Stämman hålls på Elite Hotell i Jönköping. Hotellet ligger i centrum, på gångavstånd från Jönköpings station.

Observera att ni måste boka rum själva på 036-100000 ange kod 4503381 om ni inte redan har gjort det. Våra förbokade rum släpps 9 juli Parkering finns i parkeringshuset Sesam som ligger runt hörnet av hotellet. Detta kostar 95:-/dag, 100:-dygn.
Rummet får bokas av kostnadsfritt 7 dagar innan ankomstdagen.

SÖNDAG 5 AUGUSTI

Incheckning på Elite Hotell från 14:30. Klockan 16:30 går bussarna från hotellet till Ryssby, Nässjö, där riksmästerskapet i exteriörbedömning går av stapeln 17:00. För dem som inte tävlar finns det en tipspromenad och möjlighet att titta på gårdens besättning av SRB-kor. Efter att vi avnjutit kvällens grillbuffé, med efterrätt från gårdens glass-produktion far vi tillbaka till hotellet.

MÅNDAG 6 AUGUSTI

Årsstämma på Elite Hotell start 8:30-16 med prisutdelning efter lunch. Separat program.

19-19:30 Välkomstdrink

19:30 Stämmomiddag på hotellet, som förgylls extra med kvigauktion, dragning i kalvlotteriet och prisutdelning för riksmästerskapen i exteriörbedömning och dans till orkester. Dryckesbiljett finns att köpa i receptionen.

TISDAG 7 AUGUSTI

Avresa från hotellet i egna bilar ca 8:30 för gårdsbesök familjen Fransson-

Petrell, Hyltan, Tranås och hos Anja Dalhög och Klas Johansson,

Lommaryds prästgård, Aneby. Dagen avslutas med lunch i Lommaryd ca 13:00.

Alternativprogram

För dem som inte deltar på stämman följer här lite tips på saker att göra under måndagen. Det finns en badstrand nära hotellet och ett äventyrsbadhus vid Elmiaområdet. Är man sugen på museer finns det tre stycken inom gångavstånd: Tänsdsticksmuseet, Radiomuseet och Länsmuseet (som har en nyligen öppnad utställning om tecknaren John Bauer)

I Huskvarna, ca 13 minuter från hotellet med bil, finns Husqvarna fabriks muséum där ni får se företagets produkter genom tiderna, allt från vapen till symaskiner, motorsågar till cyklar.

För den som vill drömma sig tillbaka till Romarriket finns gästutställningen Gladiatorer, som visas på Kinnarps arena i utkanten av Elmia-området. Utställningen turnerar runt i Europa och Jönköping är enda Sverige-stoppet. Läs mer på www.gladiatorer.se

För en lite längre utflykt kan man besöka Gränna, en pittoresk stad med kullerstensgator, polkagrisar, minigolf och bad nere vid hamnen, eller varför inte en räkmacka i kaffestugan på Grännaberget.

Från Gränna kan man ta färjan över till Visingsö. Här kan man känna historiens vingslag, besök resterna av borgen Näs som omnämns i Arn-böckerna, Wisingsborgs slottsruin och trädgård, se domarringar och rysskyrkogården. Ta en tur med remmalag, öns populära hästskjutsar, som har många olika slingor på ön. För mer info om Visingsö se www.visingso.net

Vill ni ha fler idéer besök gärna www.jkpg.se , officiell besöksguide för Jönköping, Huskvarna, Gränna och Visingsö.

För er som vill se er omkring men slippa ta bilen så kan ni läsa mer på www.jlt.se. Stationen ligger nära hotellet och det finns även hållplatser på närmare håll. För resor till Gränna är det bussarna 101 och 122 som gäller. Man betalar kontant på bussen eller laddar ett reskassekort på stationen. Detta kort kan även användas för att betala för färjan till Visingsö om man köper sin biljett på biljettkontoret i Gränna hamn.

Vi önskar er en härlig dag i Jönköping med omnejd.

Välkomna

Jönköpings SRB-klubb SRB föreningen