Somrarna har en tendens att upprepa sig- bråttom igång med första skörden av ensilage, kör för fullt, tar reda på allt efteråt och precis när det finns en tendens till att komma ikapp- så är det dags att köra igen! Det här året har varit värre än vanligt också, då vi dessutom har sått klart efter första skörden. Det är alltså dags att köra andra skörden nästa vecka. Har gjort lite hö också, en del verkade tyvärr inte bli helt bra då vi gör rundbalar och vi tvingades att pressa ihop det lite för tidigt innan regnet skulle komma. Men imorgon ska ytterligare en åker pressas- men det kommer att bli bra då det har fått torka så länge som vi velat. Vi gör bara hö till kalvar och sjuka kor, men det behövs ju så klart en del ändå.

Ökade lite till i mjölkavkastning på nya gården efter den här provmjölkningen- men cellerna är fortsatt lite för höga, pendlar mellan 200-260 000 i tank. Finns lite att jobba på där.

Mycket jobb med introduktion av ny personal och diverse sommarjobbare, mycket planering och funderande för att få det att fungera. Ska ju även pressa in ladugårdstvätt i semesterschemat tex.

Och nu kan vi stoltsera med byns första cirkulationsplats, svärfar hade tydligen lite tid över under midsommarhelgen 🙂