Ja, dom var hemma, delfinerna! Såg dom nu även under dyken flera gånger, riktigt nära också. Vi har haft en skön vecka, nog så varmt emellanåt, 30 grader. Men ute till havs var det ju alltid lite fläktande. Såg också en massa möjliga olika fiskar. Sonen hyrde en undervattenskamera så jag ska visa er några bilder nån dag. Här hemma har det mesta gått bra. 364 sköna (J Valon) kalvade i onsdags, och på kvällsrundan, som vår gode granne Jonas har gjort hela veckan (Guld värt!), så låg hon i trumsjuka! När vererinären kom så försökte dom sonda henne, men hon hade nog legat för länge så dom fick avliva henne. Trist! Faktiskt första gången vi mister en ko i trumsjuka. Hade en för 10-15 år sen som stacks hål på, hon klarade sig. Kalvar däremot har man ju mist några genom åren. På måndag kväll när Jonas kom på kvällsrundan så stod roboten still! Hade stått i 2 timmar pga disklarm och modemet hade stängt av sig, så det gick inte att skicka larm! Tog en timme att få igång det igen med massor av omstarter. Händer ibland, tur att det inte var efter att Jonas varit för kvällen… Sen är det ju bara att konstatera att det ÄR ringorm, för nu ser flera kor ut såhär… Så nu är det vaccineringsdags för fulla muggar, och jag fick ut EN flaska för 20 kalvar på apoteket…Blivit nåt fel i beställningen. Vi kom ju hem natten mot fredag kl.2, sov till ca kl.9 för att sen gå igenom läget på gården. Rapportera kalvningar osv. Kl.16 hoppade maken och jag i bilen igen för att åka till Luleå, (17 mil) för en middag på residenset med landshövdingen och ett 50-tal gäster bl a Maud Olofsson och div företagare. Vi sov över på hotell och hoppade i bilen när vi vaknade och åkte hem och gjorde lagården! Då hade sonen varit upp och matat kalvarna i ensamboxarna, spolat robot och shaktat fram foder åt korna! Hade inte mage att be drängen jobba, då han har kämpat på ensam när vi varit borta. Men det här funkade ju jätte bra! Kl.10 var vi hemma och fixade resten. Då är robot guld värt! Och ser ni!!! Efter nästan ett och ett halvt år med den här bloggen har jag kommit på hur man lägger in en startbild+ bilder i texten! Det är bra med semester….