I förrgår kväll hade Dalarnas SRB klubb sitt årsmöte. Det var som vanligt god uppslutning med ett 20-tal deltagare. Och det gick bra att sitta som sekreterare också, även för Klara 🙂 Det är god stämning jämt på  våra möten och det är roligt att SRB-klubben kan vara en träffpunkt, några gånger per år.

Igår hade vi en vidareutbildning för att få fortsätta med Vila. Det är något som man måste göra 2 år efter grundutbildningen. Alla som har Vila behörighet var dock med (någon har gått utbildingen för 3 månader sedan), för att få lära sig om det vi höll på med igår. Det var först allmänt om Vila och hur vi tyckte att det gick. Sedan fick alla lära sig att läsa av bakterieodlingar av mjölkprover. Jag gör detta redan, så det blev mest repetition med det är alltid bra. Målet är att alla som jobbar mer med hälsa och koll av korna ska kunna läsa av de prover som vi sätter för odling. Vi paddlar alla nykalvade kor 2 ggr efter kalvning, först 2:a urmjölkningen för att veta vilken grupp hon ska placeras i och sedan när hon mjölkas i tank efter råmjölksperioden. Alla som har CMT 3 eller högre provtas och odlas. Detta är mycket för att hitta staf aureus då den bakterien ”visar sig” som mest efter kalvning. Sedan odlar vi också alla med flock/mastit för att få ett eget snabbt svar. Är vi osäkra så skickar vi in provet till SVA för att vara säkra på provsvaren.

”Vila gänget” och vår veterinär som höll i kursen