… en kalv på julafton, en på juldagen och en på annandagen! Kvigan som kalvade på julafton låg bara där och glodde när jag kom upp. Kalven låg död bakom henne i sina hinnor. Nosen var dock fri. Kvigan steg upp, tittade inte ens på kalven utan ställde sig bara att äta. Då blir man lite sur. Snacka om att inte ha koll på sina naturliga instinkter… Grr. Nåja, kanske det var nåt fel på kalven och den skulle dött ändå, vad vet jag? Kvigan är en Ulla (bilden) efter Stomp. Stor och fin, och snäll. Syster till Ulla (Trendi) som var klassvinnare på Norrkon i höstas.
Sen på juldagskvällen kalvar 538 Flora (Lime), mamma till Bonus. En kviga efter A Linné X-vik. Nästa morgon har hon inte ätit alls. Kall och svag, svarade inte på Bovikalc så jag ringde veterinären. Hon svarade inte, lämnade meddelande. Medans jag väntade på att hon skulle ringa upp klev kon upp och började äta lite. Gav henne Bovikalc och sockerpasta och bestämde att avvakta med veterinären. I morse åt hon hur bra som helst, så det behövdes ingen vet. 🙂
På anandagen fick vi vår andra, genom åren, X-vik TJURKALV. Det var en Ullimulli-kviga som fick en Hammerkalv. Snopet.
Kvigorna får vara kvar inne pga kylan, mellan -20-25 grader. Kossan också för den delen, måste äta upp sig lite. Stinker som en acetonfabrik..
Annars rullar det på bra. Kornas utgödsling stretar på och håller gödselgången jämn. Kulverten är stopp i men vi gräver ur den med L50 varannandag hos korna. Hos kvigorna skottas rännorna var 3:e dag. Verkar vara 2 dagar kvar med den här hårda kylan, sen ska det visst bli + grader till Nyår. Helst inte.. Vi gillar minus, men inte för många.
Åkte faktiskt ett skidpass igår kväll i -20, gick jätte bra.(Maken var tvungen att få testa sin julklapp, en pulsklocka!) Men man får skynda sig till bilen och få den varm fort när man är färdig. Då blir det kallt när man är svettig.